maandag 6 januari 2014

"Malakka mag je niet missen" van wie is die tekst?

We zijn vanochtend naar Malakka vertrokken.
Gisteravond en vannacht heeft het waanzinnig geonweerd en geregend. Wij hebben heerlijk geslapen. We liggen hier uiteindelijk niet onder een dakraam en een gierende torenspits.
Vanmorgen zijn we wakker geworden van de wekker. Half acht,
We hebben ons gedoucht, aangekleed en zijn gaan ontbijten, gewoon in Vuren-tempo.
We hebben het er relaxed van genomen en alles geproefd en koffie gedronken.
Toch stonden we om 9 uur buiten. We zijn naar de metro gelopen, we hebben kaartjes gekocht en zijn  naar het busstation gereden. KL Sentral Bus Station.

Dit slepen we dus mee. Een grote Ikea reistas en een Daypack

We waren daar om 10 uur, vijf kwartier te vroeg.
Ik bespaar de lezer het wachten en de busreis en daarbij horende nietszeggende conversaties over toevallig passerende medeburgers. Hoe ze lopen, wat ze aanhebben, bij wie ze horen en nog veel meer.
Om half twee waren we  in Malakka en hebben we een "teksi" naar het hotel genomen.
Hotel Venus Boutique. We hielden ons hart vast voor een hotel met zo'n naam.

Niets aan hand. Keurige tent alleen de kamers kunnen 3x in de vorige kamer. Voor slapen is dat genoeg.
Malakka is vergeven van opgeklopte narigheid voor de toeristen. De stad is versierd met rondrijdende riksja's, die dik in de namaakbloemen zijn  gezet en voorzien zijn van een galmende geluidsinstallatie. Als je door de stad loopt wordt je constant aangesproken door de kleurijke fietsers of door taxichaufeurs, die je overal naar toe willen brengen.

We hebben onze middag doorgebracht met eten, drinken en rondkijken. Indrukwekkend was het nagebouwde paleis van een sultan. Muzium Budaya.

Voor het paleis ligt de zogenaamde Forbidden Garden. Ik weet niet waarom hij zo heet, maar wel dat er schitterende bomen in staan en dat er prachtige bloemen in bloeien.

Toen we naar de kroeg liepen, waar we uiteindelijk ook zijn blijven eten  in verband met noodweer, kwamen we door de Heerenstraat.

De Engelsen hebben later deze straat omgedoopt in de First-class-Gentelmanstreet. De volgende straat, een zijstraat waar toevallig die kroeg zit, heet Second-class-Gentelmanstreet, of Jonkerstraat.
Wat kan slecht weer toch erg mooie plaatjes opleveren.

De kroeg is een aanrader. Goed eten, gezellige sfeer, leuke inrichting en natuurlijk niet duur.
Onthouden, Calanthe Artcafe, als je ooit in de buurt komt.

We zijn tijdens onze rondgangen door Malakka veel religieuze gebouwen tegen gekomen.
Moskeeën, kerken en tempels.
Voor Chinese Taoistische tempels staan vaak een Leeuw en een Leeuwin als wachters.
Ze zijn vaak prachtig en uitgevoerd in marmer, brons of welk ander mooi materiaal dan ook.
In Malakka en Kuala Lumpur zie je veel Boedistische tempels. In Penang daarin tegen veel meer Hindoetempels, maar vraag me niet waar het allemaal omgaat. Het is misschien een idee om me er op mijn oude dag eens in te gaan verdiepen.

Het meest indrukwekkende van de rondgang langs de tempels was s 'ochtens een gesprekje met een Boedistische monnik.
S' avonds hebben we nog een bezoek aan de oudste Boedistische tempel van Malakka gebracht
We hebben een kaars op gestoken voor iedereen waar we aan denken en het nodig hebben dat er aan hun wordt gedacht.
We hebben tussen alles door de saaiste musea van de archipel bezocht. Ik bespaar de lezers het verhaal en de plaatjes. Het was niet noemenswaardig.
We hebben de dag uitgeluierd. Lekkere koffie gedronken, gegeten bij een restaurant met de naam Formosa?? en op het dakterras van ons hotel bij het uitzicht over de zee, de dagsluiting gevierd.
Op de terugweg van Malakka naar KL zaten we in een bus met een vluchtluik in het dak, wat waarschijnlijk al eens gebruikt is, waardoor het tegenwoordig iets anders op zijn plaats moet worden gehouden.

Terug in KL logeren we weer midden in het centrum.
Alle liften en roltrappen vanaf KL Sentral Bus Station tot ons hotel waren in onderhoud.
We hebben ons een breuk gesjouwd aan onze bagage.
Mieke moet in revalidatie met al haar nekspieren.

1. Klinkt allemaal goed. Geniet er goed van! Gr. Arrien

2. Jullie hebben in korte tijd al heel wat beleefd en gezien. Lekker genieten. Liefs van Tiny