donderdag 18 juli 2013

Nieuwbouw aan de dijk



Vanmorgen vroeg werd ik door een stel buurtgenoten geconfronteerd met het feit dat ik geen bezwaar heb gemaakt tegen een ontwerp van een huis wat hier aan de dijk gebouwd moet worden.

Ik denk dat die mensen, als ze hun mogelijk aanwezige gezonde verstand zouden gebruiken, niet zouden willen dat nieuwbouw wijken in Amsterdam vol zouden worden gebouwd met middeleeuwse huizen met trapgeveltjes. Zo moeten we de dijk niet vol bouwen met oude boerderijen en arbeidershuisjes.

De laatste 50 jaar heeft de polder alle oude huizen langs de dijk afgebroken. Dan ga je anno 2013 toch niet allemaal 100, 200 of nog meer jaar oude huizen nabouwen, met een poepdoos naast de waterput. (wat overigens wel de bevolkingsgroei op peil hield)

Als Georges-Eugène Baron Haussmann rond 1850-1860 niet de opdracht had gekregen om Parijs eens goed op de schop te nemen, had Parijs rondom het Palais Royale, Place De l'Etoile en trouwens die hele omgeving geen enkele prachtige brede boulevards gekend.
Haussmann liet complete huizenblokken afbreken, om de brede boulevards, die wij nu zo goed kennen, aan te leggen.
Weg met de smalle, kronkelige straatjes zoal we die nog kennen in Quatier Latin en in de omgeving van de Opera en Montmatre.
Parijs is nog steeds gelukkig met de vooruitziende blik van Haussmann.

Amsterdam, Utrecht en nog wel een paar steden in Nederland verdienen een Haussmann.

De polderdistricten Bommelerwaard en Tielerwaard kenden eind jaren zestig de niet als een echte tacticus bekend staande Van Verschuer, Mr. O.W.A. (Otto) baron van Verschuer, gedeputeerde van de provincie Gelderland, de dijkgraaf van het polderdistrict Bommelerwaard J.E.Stuvers en de voorzitter van de Gemeenschappelijke Regeling Dijkverbetering Gelderland, ir. H.van Rossum.

Verschuer, Stuvers en van Rossum dus.

Stuvers was de ongekroonde koning van de Bommelerwaard. Hij was hoofdambtenaar bij de Cultuur Technische Dienst. Hij was de invloedrijkste bestuurder van de ruilverkavelingcommissie die het oude landschap van de Tielerwaard, de Bommelerwaard en Lek en Linge zou wegwissen.

Deze mensen zijn er verantwoordelijk voor dat ten behoeve van een toekomstig dijkverzwaring, in ieder geval in het hele gebied tussen Tiel en Gorinchem, de lintbebouwing langs de Waal totaal  is verdwenen. Rigoureus gesloopt.
Iedere bebouwing die om wat voor reden dan ook vrij kwam, werd neergehaald, het puin over het oppervlak verspreid en bedekt met een laag aarde.
Van Verschuer, Stuvers en.van Rossum hebben waarschijnlijk nooit aan Haussmann gedacht toen ze hun iIdeeën ten uitvoer brachten.

Nu wordt een poging gedaan om de dijken weer aantrekkelijk te maken.
Het is mooi om vanaf de dijken te genieten van het leven in en langs de rivier.
Het is van zelfsprekend dat dit terugbouwen van iets wat een lintbebouwing kan zijn, gedaan wordt met grote zorg.
De rivier kent al genoeg horizon vervuiling door bedrijven die de uiterwaarden gebruiken als opslagplaatsen van schreeuwend verpakte stapels bouwstenen.
Variatie in bouw en bouwstijl is een garantie voor dynamiek en duurzaamheid.
Als er geen ontwikkeling op wat voor gebied dan ook zou zijn en de mens gelijkvormig, en met een voor iedereen identiek karakter zou zijn geboren, liepen we allemaal in een bruin pak rond, gingen we allemaal naar de zelfde kapper, aten iedere dag erwtensoep met bruin brood en woonden allemaal in een huis met trapgevels.

Als Berlage niet van gedachte was veranderd toen hij bezig was de beurs in Amsterdam
te ontwerpen, zou die beurs er precies hebben uitgezien als het centraal station in Amsterdam.

Het is goed als die villa op die plaats gebouwd wordt.
Een villa zoals ontworpen naar de wensen en eisen van de eigenaar.
Hij betaalt, dus hij heeft gelijk. Zijn buurman betaalt niet mee en heeft er dus niets over te zeggen.

Heel eerlijk. Ik zou zo'n huis niet hebben ontworpen, ik zou het ook niet zo voor mezelf hebben laten ontwerpen. Maar dat is toch geen criterium?
Als er niets lelijk is kun je je ook nergens meer aan ergeren en over zeiken.
Ons huis, een van de eerste Waterstaatskerken in Nederland, werd gebouwd met geld van
Koning Willem I.
Daar is in de loop der eeuwen alleen over geëmmerd omdat het dak lekte.

Zo gaat dat nu eenmaal al eeuwen.



maandag 15 juli 2013

Aso

Ik word nog al eens aangesproken door mensen, die ik goed ken, maar die me bestempelen als onvriendelijk en asociaal.
"He aso, waarom zeg je niets als ik je op de fiets tegen komen en ik je uitgebreid gedag zeg?"

Nu ben ik gewend om als ik op de fiets kruip wel in een sportieve outfit rond te rijden, maar heb nooit een pet op, ik heb ook nooit een helm op en draag al helemaal geen zonnebril.
Ja, ik word nogal eens gegroet door mensen op zo'n razendsnelle racefiets met een bont gekleurd reclame pakkie aan.
Buff op hun hoofd en een weer helemaal vol met reclame staande helm er over heen en dat alles gecompleteerd door een zonnebril, die meer weg heeft van een skibril.
Sorry maar ik herken mijn vrienden niet aan hun knieën, hun klikschoentjes, hun te strakke fietsbroeken met zeemleer inleg.
Met de ademende shirt met mouwen als reclame zuiltjes en volkomen ingepakte hoofden.
Meestal zijn ze ook niet eens alleen en rijden in een groep, een peleton heet dat en dan roepen ze je allemaal wat toe.
In Frankrijk riepen de wielrenners, die we op zondagochtend in de stromende regen tegen kwamen "Bon Courage"
Mijn "vrienden" roepen "Dag"!
Als ze van achteren komen hoor je soms en dat is dan wel op zijn best "Pring, Pring"!  Die mensen zijn voor een fietsbel aan het sparen.
Meestal hoor je een schor "Opzij" of zoiets.
In het ongunstigste geval word je van de weg af gereden of soms zelfs dood.
Vrienden op de fiets, wie is er nou asociaal?