maandag 13 oktober 2014

van Gogh

Er stapte een wolk vrouwen met kinderwagens uit, in de Paulus Potterstraat.
Tramlijn 2, de in de top tien van Tramlijnen van de National Geographic staande tramlijn.
Toen kwam er ook nog een oude man met een kinderwagen naar buiten.
Hij stak de straat over om de van Baerlestraat in te lopen. 
Misschien moest ie naar naar het Concertgebouw.
Nee, hij liep verkeerd. Hij draaide zich om en ging terug de Paulus Potterstraat in richting Rijksmuseum.
Nu zag ik dat de kinderwagen niet gebruikt werd als een verkapt boodschappenwagentje.
Er zat een vrolijk om zich heen kijkend meisje in.
Aan de handgrepen van de reuze wagen bungelde een reuze, ik noem het een Baby Tas, maar het heet geloof ik een verzorgings- of luiertas. Hij had het kindje 'compleet' geleend.
Zeer doelbewust liep de oude man naar het van Goghmuseum, waar een dubbele rij wachtenden onder aan de trap naar de ingang stonden.
Een suppoost die alles in goede banen aan het leiden was, begeleide de oude man met de kinderwagen gelijk langs alle rijen naar de buitenlift voor rolstoelen. 
Ik  kreeg de indruk dat ze elkaar kenden. De oude bediende geroutineerd zelf de lift.
Op de hoogte van de entreehal stond een jonge dame, ook in uniform bij de lift de oude man op te wachten en leidde hem gelijk naar de kassa. Hij mocht voor gaan. Niemand protesteerde en een vertedert gemompel ging door de ook hier lange rijen.
Ik wilde natuurlijk zien hoe dat afliep en ben ook maar in de rijen gaan staan.
Het koste mij ongeveer een dertig minuten voor ik mijn jas in de garderobe kwijt was.
Ik kwam de man later nog op de eerste verdieping tegen. Uiterst relaxed en geamuseerd door de hele jonge kunstkenster
De klein meid zat luidkeels met haar armen zwaaiend de kleurrijke schilderijen aan te wijzen en te benoemen. Ta, tata, ta. Duidelijk impressionisme.
Ik overweeg eens langs te gaan in de Kringloopwinkel om mij een Rollator aan te schaffen.
Ik heb namelijk op de site van het van Goghmuseum uit gevonden dat gebruikers van rolstoelen en rollators zo'n voorrangsbehandeling krijgen. Dan hoef je niet iedere keer een kindje te lenen.
Overigens kun je met je Museumkaart ook tevoren een datum en een tijd reserveren, maar als je zoals ik, een impulsbezoeker bent, kun je beter een rollator in je auto hebben liggen.
Toen ik de boekwinkel op de begane grond in liep, zag ik de oude man met het meisje weer keurig begeleid met de lift afdalen naar het straat niveau. Het meisje zat vergenoegd aan een soepstengel te te knagen.
Hij zal wel weer vertrokken zijn met Tramlijn 2 richting Nieuw Sloten




Geen opmerkingen:

Een reactie posten