maandag 7 juli 2014

Aan de achterdeur wordt niet gekocht

Vroeger hing er bij mensen een kaartje naast de voordeur
"Aan de deur wordt niet gekocht".
Goed dat was nu eenmaal zo.
Ik hoorde vanmorgen iemand onze Minister van Justitie citeren. Hij bromde "Boeven vangen".
Dit tot zover een inleiding over iets wat ik niet goed snap.


Als ik bij Albert Heijn, of nee ik ben van de week begonnen met Jumbo en moet dat een beetje consequent volhouden.
Als ik dus op zaterdagmiddag voor de deur van de Jumbo sta, zie ik heel veel klanten met knap volle karretjes met levensmiddelen naar buiten komen.
Ik vraag de bedrijfsleider hoe hij aan al die spullen komt, die hij zo royaal verkoopt.
De man haalt zijn schouders op en zegt "Dat weet ik niet"
Dat spul staat iedere morgen voor de achterdeur en ik heb het niet besteld of ingekocht, laat staan betaald.
Ik ben ingehuurd om het te verkopen.
Dat blijkt bij de Ford-dealer een stukje verderop in de straat ook al het geval te zijn.
Hij heeft altijd genoeg auto's, maar koopt niets in.
Nee, hij houdt ook geen inkoopadministratie bij, natuurlijk betaal je dan ook geen BTW.
Hij mag ze verkopen, maar er wordt niet gevraagd hoe ie er aan komt.
Dus de auto's zijn een geschenk uit de hemel.
De auto's die hij verkoopt moeten aan een heleboel eisen voldoen, maar als die auto's een beetje sneaky bij hem voor de achterdeur worden gezet, zijn er geen eisen.
Als die bedrijfsleider van de Jumbo er per ongeluk een keer bijstaat als de levensmiddelen voor zijn achterdeur worden neergezet, is hij de lul en gaat gelijk de bak in.
Je mag doperwten verkopen, je mag ze tot aan het plafond in je winkel hebben staan, maar je mag ze niet inkopen.
Ik krijg het mezelf niet uitgelegd, laat staan dat ik het ander uit kan leggen.

De Minister kan het ook niet uitleggen hij bromt "Boeven vangen!"
Zo'n brom kost ons, belastingbetalers per jaar ongeveer 144 duizend euro.

Het is en blijft een ellende met zo'n minister. Hij heeft nooit iets te vertellen gehad.
Hij heeft nu ook nog steeds niets te vertellen en ik ben bang dat het daar bij zal blijven.
Hij lijkt op zo'n gigantische Paaskaars.
Die wordt een keer aangestoken en zolang die pit in het midden niet op is blijft ie doorbranden.
Maar niemand heeft in de gaten dat iedere nacht die kaars wordt vervangen door een nieuwe.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten