woensdag 21 mei 2014

Het is niet iedere dag feest

Niet alles kan zo maar in een keer goed gaan.
Onze ooievaars, nou ja de ooievaars van de Kever, hebben de broed afgebroken en de twee eieren uit het nest gegooid.
Wat de oorzaak is geweest weten we niet.
De jongen waren zo te zien punt gaaf.
Er werd vandaag gesuggereerd dat de hagel waar ik 29 april over heb geschreven, de oorzaak zou kunnen zijn, maar op die dag waren ze nog niet aan het broeden.
Dat kan dus niet de oorzaak zijn geweest.
Dit weekeinde was er rond het nest een invasie van ooievaarsmannen. Ze gedroegen zich hooligan-achtig met het gevolg dat mevrouw van het broed af is gegaan.
Daarna hebben de ooievaars alleen nog op het nest zien staan en niet meer zien zitten.
In Herwijnen, een dorp verderop, zijn er ook problemen geweest met de ooievaarsnesten.
Een paar nesten, waar de jongen al waren uitgekomen, hebben door de zware regenval zoveel wateroverlast gehad, dat de jongen zouden zijn verdronken. Op andere nesten is de broed ook afgebroken.
Wat de oorzaak is?? Maar vooral de mannen zijn erg onrustig en lijken elkaar op te jutten.
Vanmiddag was het vrouwtje bij de Kever terug op het nest en lokte luid klepperend het mannetje wat in de buurt vloog en ten slotte op het dak vlak naast het nest landde.
Er volgde een balts van het vrouwtje, waar het mannetje schoorvoetend op reageerde.
Het zal me niet verbazen als ze een tweede poging doen om mee te werken aan de voortplanting van de soort, maar voor het zelfde geld is het dit seizoen over.
De ooievaars zullen dan wel op en rond het nest blijven hangen, want het is duidelijk dat ze het hebben in genomen, maar we hoeven dan geen jongen te verwachten.
Ik heb ernstig de neiging om een conversatie te bedenken bij het gedrag van die beesten.
Misschien doe ik dat ook wel, maar het zal geen Fabeltjeskrant worden.
















Afgelopen dagen hebben wel een ooievaar op de kerk gehad.
Die is volkomen terecht na een uurtje vertrokken.
Ik ben vooral gek op de ooievaars bij de buren. Die kan ik ook vanuit mijn eigen huis zien. Als ze op mijn dak zitten moet ik er voor naar buiten.
Met dit weer?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten