zaterdag 24 mei 2014

Geluk

Zo rond deze tijd van het jaar word ik helemaal onrustig.
Ik ben dan in staat om iedere dag naar Meteren te rijden om te kijken of ze er zijn.
Er is niets wat mij een ultiemer Zomergevoel geeft dan zo'n bruine papieren zak op de stoel naast me in de auto en het raampje open om de pitten naar buiten te spuwen.
Er zijn voor mij twee plaatsen waar ik mij op focus (ik ken geen anderen) en dat is de Rijksstraatweg in Meteren en de Bergweg in Rhenen.
Daar koop ik mijn eerste kersen van het jaar.
Het kan me dan echt niets schelen waar zij ze vandaan hebben, maar ik moet ze dan hebben.
KERSEN!




























Het is zo'n beetje het zelfde als met haring en wel de lekkerste haring.
Bij de Haringkar op de Oudewand hoek Rijkenhage in Zutphen, bijna op de brug over de Berkel.
Daar koop je bij een eeneiige koppel oude mannen, de lekkerste haring van Nederland.
Ik heb het geproefd en ik heb het nagevraagd bij Zutphense deskundigen.

En dat speelt zich normaal altijd in de maand mei af.
De kersen zijn er. Kijk maar op de foto.
De haring is er ook, maar mag nog niet worden verkocht.
We moeten wachten tot 12 juni.
Eerst moet de oude op.

Vroeger voer de vissersvloot altijd vast op 15 juni uit en was er strijd tussen Scheveningen, IJmuiden en Vlaardingen, wie de eerste haring aan land bracht.
Met heimwee denk in terug aan de haringraces en de beroemde vlaggetjes dagen in Scheveningen met de stoere vissers op de schepen en de vrouwen in klederdracht op de kade en de vloot aan Nederlandse vissersschepen vrolijk versierd met vlaggetjes.
Tegenwoordig wordt, volgens mij, de haring vooral door Noorse en Deense schepen gevangen en niet meer in de Noordzee op de Doggersbank.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten