vrijdag 21 maart 2014

De eerste volle dag van de lente

Het was vanmorgen wel erg 'lente' wakker worden met een gezapig regentje op mijn slaapkamerraam na die onstuimige, zonnige dagen van de afgelopen tijd.














De kippen wilden wel in de zon liggen maar kropen diep weg tegen de wind.









De oude kippen

De nieuwe kippen




















De nieuwe kipjes, die eerst erg schuw waren, worden steeds vrijer en komen, als ik in de ren ben om me heen scharrelen.
Kippen zijn erg gezellige dieren en heel erg gewoonte gevoelig.
Als ik het balkon op loop, komen ze van alle kanten allemaal aan rennen, want dan krijgen ze vaak iets lekkers te eten zoals appelschilletjes, restjes rijst, pasta, groen resten als sla kool etc.
Ze zijn ook allemaal nieuwsgierig naar Julius en Julius is nieuwsgierig naar de kippen.
Hond en kippen bij elkaar doen, zou slecht aflopen voor de kippen.
Bij een collega B&B houder in Herwijnen is vorige week het hele kippenhok leeg gegeten door de hond van de buren.
Ik lever nu de eieren.
Nee, het was niet Julius die daar heeft huis gehouden.

Ik wil toch wel even melden dat een van de nieuwe witte kippen al aan de leg is.
De eerste dag bij ons legde zij een grappig eitje van 39 gram.
Nu, een week later, is het ei al 48 gram zwaar.
De eieren van oude kippen zijn, ter vergelijking, 65 gram.
Als kippen tegen het einde van hun voorraad aan lopen, worden de eieren groter, soms wel eens met een dubbele dooier en de schaal wordt brosser. De kans op een wind ei is groter.
Dit is allemaal niet wetenschappelijk, maar wel eigen ervaring. 

Mijn gasten voor dit weekeinde hebben afgebeld. Ik zou een B&B vol kwebbelende vrouwen hebben gehad.
Een Reünie.
Maar twee konden niet meekomen en dus komen ze nu geen van allen.
Ik ga het er dit weekeinde dus maar eens van nemen.
Lekker vroeg naar bed, lang uitslapen, een goed boek en lekker eten.
De telefoon uit, de deur op slot. 
We doen net alsof we met de Hilton op stap zijn.

Zie je dat voor je zondagochtend?
De geur van vers gebakken broodjes.
Heerlijke boter-croissants, polderpit van bakker van der Grijn, vers geperst sinaasappelsap, de heerlijkste zelf gemaakte vlierbessenjam uit eigen tuin, een  zacht gekookt eitje van eigen kipjes, Duinham uit Waalwijk, de bekroonde boerenkaas van Jaap Schep, zalige hazelnoot-paté, verse boeren yoghurt met walnoten en honing, wat vers fruit, melk, koffie, thee.

NIET STOREN


Geen opmerkingen:

Een reactie posten