woensdag 14 november 2012

14 november 2012, een cadeautje

Toen ik vanmorgen wakker werd en de gordijnen in woonkamer open trok, zag het begin van een vreselijk mooie dag er zo uit. 
Daar mag je niet over klagen en zulke plaatjes horen natuurlijk bij "Vandaag De Dag" thuis, als ik niet zo'n hekel aan de Telegraaf had gehad.


Ik heb vandaag alle verplichte nummertjes afgehandeld, zoals een bezoek brengen aan de tandarts, een afspraak maken met mijn cardioloog, "groetjes Paul", een afspraak maken met mijn kapster, die me de laatste tijd zo lang knipt, dat ik om de veertien dagen terug moet.
Na een lekkere lunch met Mieke, die met barstende hoofdpijn vandaag niet echt meedeed, ben ik met het veer bij Brakel naar de overkant gevaren en gaan wandelen in de uiterwaarden bij Gameren.
Deze uiterwaarden zijn de afgelopen jaren stevig onder handen genomen om  ze geschikt te maken om bij hoog water veel rivierwater te bergen.
Tot nu toe ben ik er alleen maar langs gefietst. Maar nu, op een rustige woensdagmiddag, ben ik er met de camera en te voet in gegaan. Daar heb ik geen spijt van gehad. Schitterend weer en een schilderachtige omgeving. Ik werd direct verrast door een voor mijn neus opvliegende grote Zilverreiger.
Vrijwel direct daarna vliegt er vanaf de overkant, de andere oever van de Waal, een Chinook op met een, zo te zien gestolen auto er onder.
Ik geef de voorkeur aan de reiger al is het maar vanwege de herrie


Natuurlijk barst het hier net als overal langs de grote rivieren van de Ganzen, maar het was toch wel fraai om er een stel, vol in actie vast te leggen. 
Dobberende Ganzen en Eenden kan iedereen met een volle zak oud brood voor zijn lens krijgen, maar deze plaatjes vond ik zelf wel mooi. Veel hele bijzondere vogels heb ik eigenlijk niet gezien of ze zaten te ver weg en ik had natuurlijk geen verrekijker bij me.
Wel zag ik een stuk of tien Smienten, wat er erg weinig zijn in deze tijd van het jaar en voor deze plaats. Normaal zijn het bijna de meest voorkomende grondeleenden in deze omgeving.
Er zal elders nog wel genoeg te eten zijn geweest.






Rechts een vlucht Canadese Ganzen














Links een stel uit het water opsteigende
Rotganzen

Een omgevingsfoto met meelicht. Wat wordt water toch mooi blauw met een blauwe lucht.

Voor deze uitgebloeide  bloemen ga ik nog wel eens terug, want voor een bosje van deze bloemen, mooi zilver of goud gespoten, betaal je bij bloemhandel in de komende Kersttijd toch gauw € 10,=. Het stond er daar vol mee. Opvallend waren ook de grote Braamstruiken van soms wel een doorsnede van 20-30 meter, die barstensvol met konijnen zaten. 



Een schitteren doorkijkje in deze natte omgeving. Het spreekt voor zich.


Ook nog een paar plaatjes met zeer heftig tegenlicht 

















Deze foto's zijn een kleine selectie uit de 60 foto's, die ik vanmiddag voor mijn neus weg heb gemaakt.
Ga je er echt voor staan of zitten..................... Ach het hoeft niet beter.
Het gaat om het genieten en zo'n dag als vandaag, neemt niemand me meer af.

2 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit pap!! Je moet ook even de bossen in gaan hoor, de bomen zijn zo mooi nu!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In Drenthe hebben we genoten van de gouden bossen. Ja in de uiterwaarden bij Gameren staan wel wat bomen, maar het schietende zonlicht door de bomen zie je daar niet.
      Nu is het al weer een paar dagen mistig en grijs, maar wier weet zondag nog.
      Overigens staat onze eik in de tuin ook schitterend goud te glimmen.

      Verwijderen